mandag den 1. juni 2009

Vi fødes IKKE lige... Postyret om kongehuset.

Jeg er ikke royalist, men jeg er kvinde.
Nu har postyret om tronfølgeloven været blusset op i en uges tid, og hvor jeg i starten hældte imod en blank stemme, er jeg i dag mere overbevist om, at min stemme bliver "JA".
For mig at se, er ligestillingen mellem køn langt vigtigere end hvorvidt vi skal bo i en republik eller ej. I øvrigt er kvindernes kamp en, som vi har kæmpet meget længere - og stort set forgæves, og argumentet med, at vi alle skal fødes lige er varm luft.
For vi fødes IKKE lige. Som kvinde har du stadig ikke de samme rettigheder som mænd, heller ikke selvom vi bor i et "demokratisk", "udvilklet", "civiliseret" land som Danmark anno 2009! Og jeg er faktisk enormt skuffet over, at en meget stor del af republikanerne overtager denne begivendhed og undergraver den værdi, der egentlig ligger i valget d. 7. juni, på bekostning af en signalværdi.

Desuden finder jeg det bemærkelsesværdigt, at dem der har været agressivt ude og promovere republikken på dette valg, har været mænd...

Ingen kommentarer: